Збірник опорних таблиць укладено відповідно до чинної програми з української літератури для закладів загальної середньої освіти. У ньому представлено розвиток літературного процесу від давнини до сьогодення у найвизначніших персоналіях, вершинних творах, провідних художніх напрямах і стилях.
Дидактичні матеріали рекомендовано для якісної підготовки студентів І-ІІ курсів до складання ЗНО й усім, хто цікавиться літературою й бажає підвищити рівень знань.
ЗМІСТ
ПЕРЕДМОВА…………………………………………….……………………………….. | 4 |
РОЗДІЛ І. ОСОБЛИВОСТІ ХУДОЖНІХ ТВОРІВ | 5 |
«Географія» творів (місце описаних подій)……………………………….…….. | 5 |
Епіграфи …………..…………………………………………………………………..… | 5 |
Присвяти …………..………………………………………………………………..…… | 6 |
Час дії………………………………………………………………………………………. | 6 |
Закохані пари та любовні трикутники…………………………………………… | 6 |
Літературні родини………………………………………………………………..…… | 7 |
Автор. Твір. Головні Персонажі…………………………………………………….. | 7 |
Узагальнена таблиця (розвиток літератури від давнини до сьогодення).. | 9 |
РОЗДІЛ ІІ. КОРОТКІ ВІДОМОСТІ ПРО ПИСЬМЕННИКІВ……………………. | 13 |
Висловлювання про митців ………….…………………………………………….. | 13 |
Псевдоніми та справжні прізвища ………………………..……………………… | 14 |
Факти з біографії……………………………………………………………………….. | 14 |
РОЗДІЛ ІІІ. ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ…………… | 15 |
Основні стильові напрями, течії……………………………………………………. | 15 |
Літературні угруповання кін ХІХ – поч. ХХІ ст…………………………………. | 17 |
РОЗДІЛ ІV. ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ……………………………………………………. | 18 |
Художні засоби………………………………………………………………………….. | 19 |
Короткий словник літературознавчих термінів………………………………… | 21 |
СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ………………………..…………… | 26 |
Переглянути опорні таблиці для підготовки до ЗНО з української літератури
Завантажити: Опорні таблиці для підготовки до ЗНО з української літератури (word, .docx)
Читати також:
- Перелік слів з правильним наголосом до ЗНО-2021;
- Шпаргалка лайфхаки до ЗНО з української мови
- ЗНО: опорна таблиця для власного висловлення
ПЕРЕДМОВА
Одним з важливих і непростих випробувань, яке треба пройти старшокурсникам, є зовнішнє незалежне оцінювання. Це перевірка здобутих знань й своєрідний підсумок їхньої тривалої роботи, який вимагає ґрунтовної та системної підготовки.
Добірка матеріалів з української літератури у формі структурованих опорних таблиць допоможе повторити та систематизувати знання студентів, зокрема простежити історію розвитку мистецтва слова від давнини до сьогодення, опанувати базовими теоретико-літературними поняттями, виробити навички аналізу художніх творів.
Опорні таблиці передбачають не просто зорове пред’явлення матеріалу, але й певне групування, систематизацію великого обсягу інформації.
Допоміжні дидактичні матеріали сприятимуть швидкому засвоєнню ключових факторів: авторів, програмових творів, персонажів тощо.
Систематична навчально-тренувальна робота з таблицями матиме позитивний результат – одержання високих балів на тестуванні. Студенти зможуть обирати найголовніше, орієнтуватися у великому потоці інформації.
У збірнику лаконічно й доступно подано довідковий матеріал з курсу української літератури; інформація узагальнена для швидкого запам’ятовування й кращого розуміння художніх текстів.
короткий словник літературознавчих понять, в якому містяться основні терміни.
Теоретичний матеріал укладений відповідно до чинної навчальної програми з української літератури й нової програми до ЗНО-2020; студенти можуть використовувати його під час проведення занять для навчального тестування, контрольних робіт, а також для додаткової самостійної роботи у позааудиторний час.
РОЗДІЛ І. ОСОБЛИВОСТІ ХУДОЖНІХ ТВОРІВ
«ГЕОГРАФІЯ» ЛІТЕРАТУРНИХ ТВОРІВ
Твір та автор | Місце описаних подій |
«Ой, Морозе, Морозенку» | Савур-могила |
«Чи не той то, Хміль» | Жовті Води (Золотий Брід) |
«Ой летіла стріла» | Вдовине поле |
«Повість минулих літ» | Київ, Вишгород |
«Слово про похід Ігорів» | Половецька земля, р. Каяла, Путивль |
«Енеїда» І. Котляревський | Карфаген |
«Наталка Полтавка» І. Котляревський | Село на Полтавщині |
«Сон» Т. Шевченко | Україна, Сибір, Петербург |
«Чорна рада» П. Куліш | Хутір Хмарище, Київ, Ніжин |
«Хіба ревуть воли, як ясла повні» П. Мирний | Піски |
«Кайдашева сім’я» І. Нечуй-Левицький | Семигори, Біївці, Київ |
«Мойсей» І. Франко | Пустеля, Близький Схід |
«Захар Беркут» І. Франко | Тухольщина, Карпати |
«Intermezzo» М. Коцюбинський | Кононівка |
«Тіні забутих предків» М. Коцюбинський | Карпати, р. Черемош |
«Я (Романтика)» Микола Хвильовий | Палац шляхтича |
«Камінний хрест» В. Стефаник | Галицьке село |
«Зачарована Десна» О. Довженко | Сосниця, р. Десна |
«Мина Мазайло» М. Куліш | Харків |
«Лісова пісня» Леся Українка | Ліс на Волині |
«Сом», «Моя автобіографія» Остап Вишня | Харківщина, р. Оскіл |
«Тигролови» І. Багряний | Зелений клин, Сибір, тайга, Уссурійський край, Хабаровськ |
«Модри Камень» О. Гончар | Чесько-Словенська Республіка |
«Маруся Чурай» Л. Костенко | Полтава, Київ |
«Місто» В. Підмогильний | Київ |
ЕПІГРАФИ
«Сон» | «Дух істини світ не може прийняти, якщо не бачить, не знає його» з Євангелія |
«І мертвим, і живим…» | Колись хтось каже: «Я люблю Бога», а брата свого ненавидить – неправду мовить». Соборне послання Іоанна |
«Місто» | 1. «Шість прикмет має людина: трьома подібна вона на тварину, а трьома на янгола…» Талмуд
2. «Як можна бути вільним, Евкріте, коли маєш тіло? А. Франс |
«Майстер корабля» | «О корабле, тебе вже манить хвиля моря?» (Горацій).
«Забирайте ж із собою в путь, виходячи з м’яких юнацьких літ до суворої мужності – забирайте із собою всі людські порухи, не залишайте їх на дорозі» (М. Гоголь) |
«Уривок з поеми» | «Я син цієї раси» (Еміль Верхарн)
|
«Захар Беркут» | «Діла давно минулих літ,
Казки старовини глухої…» (О. Пушкін) |
ПРИСВЯТИ
Т. Шевченко «Катерина» | В.А. Жуковському |
Т. Шевченко «Кавказ» | Якову де Бальмену |
М. Коцюбинський «Intermezzo» | Кононівським полям |
М. Хвильовий «Я (Романтика)» | «Цвітові яблуні» М. Коцюбинського |
Гр. Тютюнник «Три зозулі з поклоном» | Любові Всевишній |
Остап Вишня “Мисливські усмішки” | Максиму Рильському |
ЧАС ДІЇ
«Чи не той то Хміль» | 1648-1654 рр. |
«Слово про похід Ігорів» | 1185 р. |
«Повість минулих літ» уривок про помсту Ольги | 945-946 р. |
«Чорна рада» | 1663 р. доба Руїни |
«Захар Беркут» | 1241 р. |
«Кайдашева сім’я» | ІІ пол. ХІХ ст. пореформлена доба |
«Хіба ревуть воли, як ясла повні?» | ХІХ ст. |
«Intermezzo» | 1900-ті р. |
«Лісова пісня» | весна-літо-осінь-початок зими |
«Пам’яті тридцяти» | 1918 р. |
«Я (Романтика)» | 1920-ті рр. ХХ ст. |
«Місто» | 1920-ті рр. ХХ ст. |
«Мина Мазайло» | 1920-ті рр. ХХ ст. |
«Тигролови» | 1930-ті рр. ХХ ст. |
ЗАКОХАНІ ПАРИ ТА ЛЮБОВНІ ТРИКУТНИКИ
Ігор – Ярославна | «Слово про похід Ігорів» |
Еней – Дідона | «Енеїда» |
Петро – Наталка Полтавка | «Наталка Полтавка» |
Петро Шраменко – Леся Черевань | «Чорна рада» |
Москаль-Іван – Катерина | «Катерина» |
Максим – Мирослава | «Захар Беркут» |
Чіпка Варениченко – Галя Гудзь | «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» |
Лаврін Кайдашенко – Мелашка Балаш; Карпо Кайдашенко – Мотря Довбиш | «Кайдашева сім’я» |
Микола Гуляницький – Марися Боруля | «Мартин Боруля» |
Іван Палійчук – Марічка Гутенюк | «Тіні забутих предків» |
Мокій Мазайло – Уля Розсоха | «Мина Мазайло» |
Григорій Многогрішний – Наталка Сірко | «Тигролови» |
Солдат-розвідник – Тереза | «Модри Камень» |
Мавка – Лукаш – Килина | «Лісова пісня» |
Степан Радченко – Надійка – Зоська – Рита | «Місто» |
Маруся Чурай – Гриць Бобренко – Галя Вишняківна | «Маруся Чурай» |
Софія – Михайло – Марфа | «Три зозулі з поклоном» |
ЛІТЕРАТУРНІ РОДИНИ
Черевані, Шрами | «Чорна рада» |
Вовки, Беркути | «Захар Беркут» |
Палійчуки, Гутенюки | «Тіні забутих предків» |
Гуляницькі, Борулі | «Мартин Боруля» |
Вареники, Чупруненки | «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» |
Кайдаші, Довбиші, Балаші | «Кайдашева сім’я» |
Дідухи | «Камінний хрест» |
Гніді | «Місто» |
Сірки, Морози | «Тіні забутих предків» |
Вишняки, Бобренки | «Маруся Чурай» |
Яркові | «Три зозулі з поклоном» |
АВТОР – ТВІР – ГОЛОВНІ ПЕРСОНАЖІ
Автор | Твір | Головні персонажі |
«Слово про похід Ігорів» | Князі Ігор, Святослав і Всеволод; Ярославна – дружина Ігоря; половці Овлур, Гзак, Кончак | |
Іван Котляревський |
«Енеїда» |
Еней – троянський цар, Анхіз та Венера –батьки. Низ та Евріал – троянські воїни. Дідона – цариця Карфагена, Турн, Свілла, Еванд, Палант; Зевс, Еоп, Нептун |
Іван Котляревський |
«Наталка Полтавка» |
Наталка Полтавка, її коханий Петро, мати Горпина Терпилиха, возний Тетерваковський, виборний Макогоненко, бурлака Микола |
Тарас Шевченко | «Катерина» | Катерина, її батьки, син – байстрюк Івась, офіцер-москаль Іван |
Пантелеймон Куліш |
«Чорна рада» |
Гетьман Павло Тетеря, полковник Яким Сомко, полковник Васюта Золотаренко, гетьман Січі Іван Брюховецький, полковник Шрам, його син Петро Шраменко, козак Михайло Черевань, його дружина Меланія й дочка Леся Череванівна, курінний отаман Кирило Тур |
Іван Нечуй-Левицький | «Кайдашева сім’я» | Маруся й Омелько Кайдаші, Карпо й Лаврін – сини, Мотря й Мелашка – невістки, баба Палажка |
Панас Мирний | «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» | Чіпка Варениченко, його мати Мотря, баба Оришка, батько Іван Вареник (Притика, Остап Хрущ), Грицько Чупруненко – друг дитинства, його дружина Христя, москаль Максим Ґудзь, його дружина Явдоха й дочка Галя; «друзі»: Матня, Лушня, Пацюк; пани Польські |
Іван Карпенко-Карий |
«Мартин Боруля» |
Мартин Боруля – заможний хлібороб, Палажка – його жінка, Марися – дочка; Степан – син; Гервасій Гуляницький – друг Мартина, багатий шляхтич, його син Микола; реєстр Націєвський, Трандалєв |
Іван Франко |
«Захар Беркут» | Захар Беркут – старійшина, Максим Беркут – його наймолодший син; боярин Тугар Вовк, його дочка Мирослава; Бурунда – монгольський командир |
«Мойсей» | Мойсей, князь конюхів Єгошуа; Єгова (Бог), єврейський народ, супротивники: Датан, Авірон; Азазель – демон пустелі | |
Михайло Коцюбинський |
«Тіні забутих предків» | Іван Палійчук, його кохана Марічка Гутенюк, дружина Палагна, сусід-мольфар Юра; щезник, нявка, чугайстир |
«Intermezzo» | Моя утома, Ниви в червні, Сонце, Три білих вівчарки (Оверко, Пава, Трепов), Зозуля, Жайворонки, Залізна рука міста, Людське горе | |
Василь Стефаник | «Камінний хрест» | Іван Дідух, його дружина Катерина (Іваниха), їхні сини, кум Михайло, селяни |
Ольга Кобилянська | «Valse melancolique» | Софія, Марта, Ганна |
Леся Українка | «Лісова пісня» | Лукаш, його мати, дядько Лев, Килина, діти Килини; Мавка.ю Лісовик, Перелесник, Водяник, Русалка Польова, Злидні, Той, що греблі рве. |
Микола Хвильовий | «Я (Романтика)» | Головний герой «Я», мати, доктор Тагабат, Андрюша, дегенерат |
Валер’ян Підмогильний |
«Місто» |
Степан Радченко, Надійка – дівчина з села; Тамара Василівна (Мусінька), її чоловік Лука Гнідий та син Максим; городянка Зоська Голубовська; балерина Рита; студент Борис (товариш Степана); літературний критик Михайло Світозаров (протитип Миколи Зерова); поет Вигорський (прототип Євгена Плужника) |
Юрій Яновський |
«Майстер корабля» |
То-Ма-Кі (Яновський, Сев Довженко), режисер Сев, матрос Богдан, Тайах – балерина – Іта Пензо, директор, хазяїн трамбака |
Остап Вишня | «Моя автобіографія» | Павло (герой-оповідач), його батько й мати, учитель Іван Максимович, бариня |
«Сом» | Оповідач, дід Панько | |
Микола Куліш |
«Мина Мазайло» |
Мина Мазайло – службовець, його дружина Килина (Мазайлиха), діти – Мокій та Рина; тітка Мотя (Мотрона Розторгуєва); дядько Тарас; подруга Рини – Уля Розсоха; Баронова-Козино – учителька |
Олександр Довженко | «Зачарована Десна» | Сашко (у новелах) і Олександр Довженко (в авторських відступах), Одарка Єрмолаївна – його мати, Петро Семенович – батько, дід Семен, прабаба Марусина |
Олесь
Гончар |
«Модри Камень» | Радянський солдат-оповідач, його товариш Ілля, Тереза, її мати, словацькі вояки |
Григір Тютюнник
|
«Три зозулі з поклоном»
|
Студент-оповідач, його батьки – Михайло й Соня (Софія); їхні сусіди – Марфа й Карпо Яркові; поштар Левко |
Ліна Костенко |
«Маруся Чурай» |
Маруся Чурай її батько Гордій та мати Чураїха; Гриць Бобренко, його мати Бобренчиха; Галя Вишняківна, її батько Вишняк; полковий обозний Іван Іскра; полковник Мартин Пушкар, козак Лесько Черкес, війт Семен Горбань |
Іван Багряний |
«Тигролови» |
Григорій Многогрішний – інженер-аваітор; родина Сірків: Наталка, Гриць та їх батьки – Денис Сірко та Сірчиха, майор НКВС Медвин |
УЗАГАЛЬНЕНА ТАБЛИЦЯ
(від давнини до сьогодення)
УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ | ||||||||
«Ой Морозе, Морозенку» | Жанр: історична пісня. Тема: героїчна смерть козака Морозенка. Дія: Савур-Могила | |||||||
«Чи не той то Хміль» | Жанр: історична пісня.
Тема: оспівування гетьмана Б. Хмельницького у війні 1648-1654 |
|||||||
Маруся Чурай «Віють вітри, віють буйні» | Жанр: лірична пісня. Тема: відтворення страждань дівчини за коханим | |||||||
Маруся Чурай «За світ встали козаченьки» | Жанр: козацька пісня.
Тема: зображення походу козаків, розлучення хлопця з матір’ю і коханою |
|||||||
«Дума про Марусю Богуславку» | Жанр: народна дума. Тема: боротьба укр. народу з турками, перебування козаків у полоні | |||||||
«Ой летіла стріла» | Жанр: народна балада.
Тема: оспівування суму за вбитим стрілою вдовиним сином. |
|||||||
ДАВНЯ УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА | ||||||||
Орнаменталізм | ||||||||
«Слово про похід Ігорів» | Жанр: героїчна поема (літописна повість).
Тема: невдалий похід Ігоря проти половців 1185 р.
|
|||||||
Монументалізм | ||||||||
«Повість минулих літ» (уривки) | Жанр: літопис.
Тема: історія князів. влади на Русі, виникнення писемності |
|||||||
Бароко | ||||||||
Григорій Сковорода |
«De libertate» (про свободу) | Вид лірики: патріотична, філософська.
Тема: воля – найбільше багатство, уславлення Хмельницького, боротьба за національного визволення |
||||||
«Всякому місту – звичай і права» | Вид лірики: філософсько-громадянська.
Тема: сатиричне зображення панів, чиновників; викриття суспільних вад |
|||||||
«Бджола та Шершень» | Жанр: літературна байка.
Тема: призначення праці в житті людини, «сродна праця» |
|||||||
ЛІТЕРАТУРА КІНЦЯ ХІІІ-ПОЧ. ХХ СТ. | ||||||||
Класицизм | ||||||||
Іван Котляревський
|
«Енеїда» | Жанр: бурлескно-травестійна поема (6 част.).
Перший твір нової укр. літератури |
||||||
«Наталка Полтавка» | Жанр: соціально-побутова драма (малоросійська опера – за автором), (2 дії). Тема: зображення життя й побуту укр. селян на початку ХІХ ст.; вірність у коханні людей з народу. | |||||||
Романтизм | ||||||||
Тарас
Шевченко |
«Катерина» | Жанр: соціально-побутова поема (5 розділ.) Тема: трагічна доля матері-покритки та дитини-безбатченка | ||||||
Пантелеймон
Куліш |
«Чорна рада»
|
Жанр: перший історичний роман, (роман- хроніка1663 р.).
Тема: зображення історичних подій у Ніжині 1663. – доби Руїни. |
||||||
Реалізм | ||||||||
Тарас Шевченко |
«Кавказ» | Жанр: сатирична поема. Присвята: Якову де Бальмену. Тема: зображення загарбницької війни Російськї імперії на Кавказі. |
||||||
«Сон» | Жанр: сатирична поема (перший твір політичної сатири).
Тема: засудження кріпосництва й самодержавства Росії. |
|||||||
«І мертвим, і живим, і ненароддженим…» | Жанр: ліро-епічна поема; послання.
Тема: звернення до еліти, яка має дбати про свій народ, його державність. |
|||||||
«Заповіт» | Вид лірики: патріотична, громадянська.
Тема: заклик до повалення експлуататорського ладу. |
|||||||
Іван Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я» | Жанр: соціально-побутова повість. Тема: зображення життя українського села у пореформену добу. | |||||||
Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
(Рудченко). Співавтор – І. Білик |
Жанр: соціально-психологічний роман (роман з народного життя). 2-га назва – «Пропаща сила». Тема: зображення долі правдошукача-бунтаря. Прототип – Василь Гнидка. | |||||||
Іван Карпенко-Карий «Мартин Боруля»
(Тобілевич) |
Жанр: комедія (5 дій). Тема: дворянство як міф про найкраще життя. | |||||||
Іван Франко |
«Захар Беркут» | Жанр: історична повість. Тема: боротьба проти монголо-татарської навали 1241 р. | ||||||
«Чого являєшся мені у сні?» | Вид лірики: любовна (зб. «Зів’яле листя»). Тема: страждання через нерозділене кохання. | |||||||
«Мойсей» | Жанр: філософська поема (пролог, 20 пісень). Тема: смерть пророка, не визнанного народом. | |||||||
ЛІТЕРАТУРА XX ст. | ||||||||
Модернізм | ||||||||
Михайло
Коцюбинський
|
«Тіні забутих предків» | Імпресіонізм + неоромантизм. Жанр: повість. Тема: життя гуцулів у гармонії з природою, звичаями, традиціями. | ||||||
«Intermezzo» (перепочинок, пауза) | Імпресіонізм. Жанр: психологічна новела. Присвята – «Кононівським полям», перелік дійових осіб. Тема: митець і суспільство. | |||||||
Василь Стефаник «Камінний хрест» | Експресіонізм. Жанр: психологічна новела. Тема: еміграція галицьких селян до Канади | |||||||
Ольга Кобилянська «Valce melancolique» | Неоромантизм. Жанр: музична новела + автобіографізм (спільне з героїнею Софією Дорошенко). Тема: мистецтво та його вплив на людину. | |||||||
Леся Українка
(Косач) |
«Contra spem spero!»
(без надії сподіваюсь) |
Неоромантизм. Вид лірики: медитативна, особиста.
Тема: заперечення тужливих настроїв, оптимізм. |
||||||
«Лісова пісня» | Неоромантизм. Жанр: драма-феєрія (пролог, 2 дії). Тема: світ людини та світ природи в гармонії і суперечливих взаєминах. | |||||||
Микола Вороний «Блакитна Панна» | Символізм. Вид лірики: пейзажна. Тема: возвеличення краси природи | |||||||
Олександр Олесь (Кандиба) |
«Чари ночі» | Символізм. Вид лірики: любовна.
Жанр: романс (став піснею). Тема: краса життя, молодість, кохання. |
||||||
«О слово рідне! Орле скутий!..» | Символізм. Вид лірики: філософська
Жанр: медитація. Тема: любов до мови. |
|||||||
Павло Тичина |
«О панно, Інно…» | Символізм. Кларнетизм. Вид лірики: любовна, пейзажна. Тема: нестерпна туга за втраченим коханням. | ||||||
«Пам’яті тридцяти» | Вид лірики: громадянська. Вірш-реквієм. Тема: самопожертва молодих патріотів заради Батьківщини. | |||||||
«Ви знаєте, як липа шелестить…» | Вид лірики: любовна, пейзажна. Тема: гармонія світу природи й почуттів закоханого. | |||||||
Максим Рильський «У теплі дні збирання винограду…» | Неокласицизм. Вид лірики: любовно-філософська. Жанр: сонет. Тема: гімн життю та молодості. | |||||||
Микола Хвильовий «Я (Романтика)»
(Фітільов)
|
Експресіонізм. Жанр: психологічна новела. Присвята «Цвітові яблуні» Коцюбинського (пролог, 3 частини). Тема: революційний фанатизм, роздвоєність особистості. | |||||||
Володимир Сосюра «Любіть Україну» | Вид лірики: патріотична лірика. Вірш-послання. Тема: щира любов до рідної України. | |||||||
Валер’ян Підмогильний «Місто» | Модернізм. Інтелектуальна проза.
Жанр: перший урбаністичний (міський) роман (2 част). Тема: зображення міста й людини, яка його підкорює. |
|||||||
Юрій Яновський «Майстер корабля» | Жанр: автобіографічний (мариністич-ний) роман (19 розділ.). Тема: море й кіномистецтво. | |||||||
Остап Вишня «Моя автобіографія», «Сом»
(Губенко) |
Жанр: гуморески (усмішки).
Засновник жанру в укр. літ. |
|||||||
Микола Куліш «Мина Мазайло» | Жанр: сатирична комедія «філологіч-ний водевіль», (4 дії). Тема: зображення українізації й міщанства в Україні. | |||||||
Богдан-Ігор Антонич «Різдво» | Вид лірики: філософська.
Тема: таїнство різдвяного вечора; христ. + язичн. мотиви |
|||||||
Олександр Довженко «Зачарована Десна» | Жанр: автобіографічна кіноповість. Тема: зображення дитинства й джерел формування митця. | |||||||
Андрій Малишко «Пісня про рушник» | Неоромантизм. Вид лірики: особиста, філософська. Жанр: пісня. Тема: материнська любов і відданість своїм дітям. | |||||||
Василь Симоненко
60-ки
|
«Ти знаєш, що ти –людина?» | Вид лірики: філософська. Жанр: ліричний вірш. Тема: неповторність кожної людської особистості. | ||||||
«Задивляюсь у твої зіниці…» | Вид лірики: патріотична, громадянська.
Тема: синівська любов до рідної землі. |
|||||||
«Лебеді материнства» | Вид лірики: патріотична. Жанр: колискова (стала піснею). Тема: любов до матері та Батьківщини. |
|||||||
Василь Голобородько «Наша мова» | Вид лірики: патріотично-філософська лірика. Тема: пошана до рідної мови. | |||||||
Олесь Гончар «Модри Камень»
(Біличенко) |
Жанр: новела (5 розділ.). Тема: несподіване кохання з першого погляду під час війни. | |||||||
Григір Тютюнник «Три зозулі з поклоном»
60-ки |
Жанр: новела любовна + автобіогр. Присвята «Любові всевишній». Тема: історія нещасливого кохання. | |||||||
Василь Стус «Господи, гніву пречистого…»
60-ки |
Вид лірики: філософська.
Жанр: медитація – віршова молитва |
|||||||
Іван Драч «Балада про соняшник»
60-ки |
Ліро-епос. Жанр: балада.
Тема: народження людини-творця, людини-поета, роль мистецтва |
|||||||
Дмитро Павличко «Два кольори»
60-ки |
Вид лірики: особиста, філософська. Жанр: пісня. Тема: вдячність за материнську любов; дорога життя. | |||||||
Ліна Костенко 60-ки
|
«Страшні слова, коли вони мовчать» | Неоромантизм.
Вид лірики: філософська лірика. Тема: значення слова в житті людини. |
||||||
«Маруся Чурай» | Жанр: історичний роман у віршах. Тема: нещасливе кохання Марусі та Грицька на тлі життя України ХVІІ ст. | |||||||
ТВОРИ УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ-ЕМІГРАНТІВ | ||||||||
Іван Багряний «Тигролови»
(Лозов’ягін) МУР |
Жанр: пригодницький роман з елементами автобіографічного
1-ша назва – «Звіролови» (2 частини, 12 розділів). Тема: трагічна доля людини в умовах тоталітарного режиму |
|||||||
Євген Маланюк «Уривок з поеми»
Празька школа |
Вид лірики: громадянська, патріотична.
Епіграф: «Я син цієї породи» (Верхарн). Тема: спогад про запорозьке козацтво; віра у світле майбутнє. |
|||||||
СУЧАСНИЙ ЛІТЕРАТУРНИЙ ПРОЦЕС | ||||||||
Постмодернізм | ||||||||
Бачення повсякденного життя як театру абсурду, використання ігрового стилю; іронічність, пародійність | Юрій Андрухович, Олександр Ірванець, Сергій Жадан, Оксана Забужко, Тарас Прохасько, Юрій Іздрик | |||||||
РОЗДІЛ ІІ. КОРОТКІ ВІДОМОСТІ ПРО ПИСЬМЕННИКІВ
ВИСЛОВЛЮВАННЯ ПРО МИТЦІВ
Цитата | Письменник |
Український Сократ. Мандрівний філософ | Григорій Сковорода |
Коперник українського слова | Іван Котляревський |
«Батько» української прози | Григорій Квітка-Основ’яненко |
Першорядна зірка в нашому письменстві | Пантелеймон Куліш |
Син мужика, і володар в царстві духа. Кобзар
Кріпак і велетень. |
Тарас Шевченко |
Каменяр | Іван Франко |
Всеобіймаюче око України. Великий артист зору | Іван Нечуй-Левицький |
Перший симфоніст української прози | Панас Мирний |
Великий сонцепоклонник | Михайло Коцюбинський |
Гірська орлиця. Пишна троянда в саду української літератури | Ольга Кобилянська |
Дочка Прометея. Співачка досвітніх вогнів. | Леся Українка |
Бетховен українського слова | Василь Стефаник |
Основоположник української прози ХХ ст. | Микола Хвильовий |
Дівчина з легенди | Маруся Чурай |
Король українського тиражу. Поет полювання | Остап Вишня |
Імператор залізних строф. Український Одіссей | Євген Маланюк |
Поет людської чистоти | Юрій Яновський |
Бард національного відродження | Олександр Олесь |
Витязь молодої української поезії | Василь Симоненко |
Сонячний поет | Іван Драч |
Різьбяр власного духу | Василь Стус |
Солов’їне серце України | Андрій Малишко |
Той, у кого ім’я викрадено | Василь Голобородько |
ПСЕВДОНІМИ ТА СПРАВЖНІ ПРІЗВИЩА
Псевдонім | Справжнє прізвище |
Панас Мирний | Панас Рудченко |
Малий Мирон, Джеджалик | Іван Франко |
Леся Українка | Лариса Косач |
Іван Карпенко-Карий | Іван Тобілевич |
Григорій Квітка-Основ’яненко | Григорій Квітка |
Микола Хвильовий | Микола Фітільов |
Остап Вишня | Павло Губенко |
Іван Багряний | Іван Лозов’ягін |
Юрія Клен | Освальд Бурґардт |
Олександр Олесь | Олександр Кандиба |
Олег Ольжич | Олег Кандиба |
Олесь Гончар | Олександр Біличенко |
ФАКТИ З БІОГРАФІЇ
Письменник | Стисла інформація |
Іван Котляревський | Поет, драматург, основоположник нової української літератури. |
Іван Карпенко-Карий | Драматург, представник «Театру корифеїв» |
Іван Франко | Письменник, перекладач, літературознавець |
Михайло Коцюбинський | Письменник |
Василь Стефаник | Письменник, член «Покутської трійці», майстер психологічної новели, експресіоніст. |
Ольга Кобилянська | Письменниця. |
Леся Українка | Поетеса, драматург, перекладач. |
Микола Вороний | Поет, театрознавець, актор «Театру корифеїв», символіст. |
Олександр Олесь | Поет-емігрант, символіст. |
Павло Тичина | Поет, засновник поняття «кларнетизм». |
Максим Рильський | Поет, літературознавець, перекладач. Представник київської школи неокласиків («п’ятірного грона»). |
Володимир Сосюра | Поет |
Богдан-Ігор Антонич | Поет, ім’я якого в радянські часи замовчувалося. |
Микола Хвильовий | Засновник «ВАПЛІТЕ». Ініціатор літературної дискусії 1925-1928 рр. |
Валер’ян Підмогильний | Письменник, мовознавець, перекладач. Представник «розстріляного відродження». |
Юрій Яновський | Письменник. Один із засновників українського кіно. |
Остап Вишня | Письменник-гуморист. Засновник жанру усмішки. |
Микола Куліш | Драматург. Представник «розстріляного відродження». |
Олександр Довженко | Письменник. Кінорежисер. Основоположник національного кінематографа. Заасновник жанру кіноповісті. |
Олесь Гончар | Письменник. Публіцист. |
Григір Тютюнник | Письменник-шістдесятник. |
Ліна Костенко | Письменниця-шістдесятниця. |
Іван Багряний | Письменник-емігрант. Належав до об’єднання МУР (Мистецький український рух). |
Андрій Малишко | Поет. Автор багатьох пісень, що стали народними. |
Василь Симоненко | Поет-шістдесятник. |
Дмитро Паличко | Поет, політик, громадський діяч. |
Василь Голобородько | Поет. Належав до «київської школи» |
Василь Стус | Поет-шістдесятник. Дисидент. |
Іван Драч | Поет-шістдесятник. |
Євген Маланюк | Поет-емігрант. Представник «празької школи». |
РОЗДІЛ ІІІ. ТЕНДЕЦІЇ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
ОСНОВНІ СТИЛЬОВІ НАПРЯМИ, ТЕЧІЇ
Термін | Ознаки | Приклад |
Бароко
XVIII ст.
|
Пишність, урочистість, складність, динамічність композиції, мінливість; цьому стилю властиве поєднання релігійних і світських мотивів, образів, тяжіння до різноманітних контрастів, метафоричності й алегоричності. | «Всякому місту – звичай і права…», «Бджола та Шершень» Г. Сковороди |
Класицизм
XVII ст. (в Україні XVIII – XIX ст.)
|
Увага до античних зразків, до духовної та матеріальної культури; суворе дотримання єдності жанрів, засобів художньої виразності; оспівування «сильних світу цього». | «Енеїда» І. Котляревського |
Романтизм
XVIII ст (в Україні – XIX ст.)
|
Возвеличення особистості (сильний, яскравий герой), зображення виняткових героїв у незвичайних обставинах, неприйняття буденності, культ почуттів, захоплення фольклором, увага до історії, інтерес до екзотичних картин природи та ін. | «Катерина» Т. Шевченка
«Чорна рада» П. Куліша |
Реалізм
ХІХ ст.
|
Правдиве й усебічне відображення дійності на основі типізації життєвих явищ; соціальна зумовленість життя людини; змалювання згубного впливу антигуманного світу на вчинки й долю персонажа; гуманізм, співчуття, протест проти всіх форм соціального й духовного поневолення. | «Кайдашева сім’я»
І. Нечуя-Левицького, «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного, «Мартин Боруля» І. Карпенка-Карого |
Модернізм
ХХ ст.
|
Термін, яким позначають сукупність літературних напрямів, стилів, течій ХХ ст. | |
o імпресіонізм | Передавання безпосередніх вражень; зосередження уваги на психологічних мотивах вчинків персонажа, на його внутрішньому стані; прагнення відтворити найтонші відтінки настрою та миттєві враження; тяжіння до лаконізму прози, її ритмічності; увага до слухових і зорових образів | «Intermezzo
М. Коцюбинського, «Я (Романтика)» М. Хвильового |
o експресіонізм | «Нервова» емоційність, ірраціональність, позбавлення прикрас, схильність до контрастів, гіперболізація; герой твору відчуває біль, переживає страх за майбутнє, перебуває в межовій ситуації (життя чи смерть). | «Камінний хрест»
В. Стефаника |
o символізм | Є художнє осягнення за допомогою символів сутності явищ, що перебувають за межею чуттєвого сприйняття; до основних ознак символізму належить заміна думок, понять відповідними знаками – символами, що мають прихований смисл; захоплення витонченою поетикою; увага до позасвідомого, містичного з метою вирватися за межі
буденного життя. |
«Блакитна панна»
М. Вороного |
o неокласицизм | Поміркованість у світогляді, гармонія і рівновага; використання античних, міфологічних і ренесансних тем, образів і сюжетів; культ вишуканих форм (сонет, рондель та ін.); відстороненість від прози життя, буденних проблем. | «У теплі дні збирання винограду»
М. Рильського |
o неоромантизм | Увага до неповторного внутрішнього світу людини; прагнення поєднати ідеал з дійсністю; гострий конфлікт між добром і злом; культ героїзму, активності, боротьби, сильної вольової особистості; ліризм, звернення до фольклору, міфології, біблійної, давньої історії, екзотичних тем. | «Лісова пісня» Лесі Українки,
«Майстер корабля» Ю. Яновського, «Модри Камень» О. Гончара |
Постмодернізм кінець ХХ – початок ХХІ ст.
|
Гра зі словом; змішування стилів; приховане або явне використання чужих текстів; наскрізна іронічність (де плачуть модерністи, там сміються постмодерністи); закодованість тексту. | Ю. Андрухович,
О. Ірванець, С. Жадан, О. Забужко, В. Неборак, І. Римарук, Г. Пагутяк |
ЛІТЕРАТУРНІ УГРУПОВАННЯ
Кінець ХІХ – початок ХХ ст. | |||
«ПОКУТСЬКА ТРІЙЦЯ» | кін. ХІХ – поч. ХХ ст. | Покуття | В. Стефаник, Л. Мартович, М. Черемшина |
«МОЛОДА МУЗА» | 1906 | Львів | О. Луцький, В. Пачовський, П. Карманський, Твердоліб |
20-ті рр. ХХ ст. | |||
«АСПАНФУТ»
(Асоціація панфутуристів) |
1921 | Київ | Керівник: М. Семенко.
Г. Шкурупій, О. Слісаренко, М. Ірчан, М. Бажан |
«ПЛУГ»
(Спілка селянських письменників) |
1922 | Харків | Керівник: С. Пилипенко.
А. Головко, І. Сенченко, П. Панч |
«ГАРТ»
(Спілка пролетарських письменників) |
1923 | Харків | Керівник: Е. Блакитний.
В. Сосюра, О. Довженко, М. Хвильовий, П. Тичина |
«ЛАНКА»
переформувалась
|
1924 | Київ | В. Підмогильний, Є. Плужник,
Г. Косинка, Б. Антоненко-Давидович |
«МАРС»
(Майстерня революційного слова) |
1926 | Київ | В. Підмогильний, Є. Плужник, Г. Косинка, І. Багряний |
«ВАПЛІТЕ»
(Вільна академія пролетарської літератури) переформувалась
|
1926-1928 | Харків | Керівник: М. Хвильовий.
М. Куліш, М. Яловий, Ю. Яновський, П. Тичина та ін. |
«ПРОЛІТФРОНТ»
(Пролетарський літературний фронт) |
1930 | Харків | Керівник: М. Хвильовий.
Г. Епік, М. Куліш, І. Момот |
«НЕОКЛАСИКИ»
(п’ятірне гроно) |
поч. 20-х рр. | Київ | М. Зеров, М. Рильський, М. Драй-Хмара, О. Бургардт, П. Филипович |
СПУ
(Спілка письменників України) |
1932 | М. Рильський, М. Бажан, О. Гончар, Ю. Смолич, П. Загребельний | |
50-70-ті рр. ХХ ст. | |||
ШІСТДЕСЯТНИКИ |
1960-ті |
Київ |
Л. Костенко, В. Симоненко, В. Стус, І. Драч, Д. Павличко,
М. Вінграновський, Є. Сверстюк, І. Дзюба |
КИЇВСЬКА ШКОЛА ПОЕЗІЇ | кін. 1960-поч. 1970 | Київ | В. Голобородько, В. Кордун, М. Воробйов, М. Саченко |
80-90-ті рр. ХХ ст. | |||
«ЛУГОСАД»
(Лучук, Гончар, Садловський) |
1984 | Львів | І. Лучук, Н. Гончар, Р. Садловський |
«БУ-БА-БУ» (Бурлеск-Балаган-Буфонада) |
1985 | Львів | Ю. Андрухович, В. Неборак, О. Ірванець |
«ПРОПАЛА ГРАМОТА» | кін.1980- поч. 1990-х | Київ | Ю. Позаяк, В. Недоступ, С. Либонь |
«ЧЕРВОНА ФІРА» | 1991 | Харків | С. Жадан, Р. Мельників, І. Пилипчук |
«НОВА ДЕГЕНЕРАЦІЯ» | 1991-1994 | Івано-Франківськ | С. Процюк, І. Ципердюк, І. Андрусяк |
ТВОРЧА АСОЦІАЦІЯ «500» | 1994 | Київ | М. Розумний, С. Руденко, Р. Кухарчук, А. Кокотюха |
Угруповання емігрантів | |||
«ПРАЗЬКА ШКОЛА» | 1920-ті | Прага | О. Ольжич, Є. Маланюк, О. Теліга, Л. Мосендз Ю. Дараган, |
«МУР»
(Мистецько-український рух) |
1945-1947 | Німеччина | Є. Маланюк, У. Самчук, І. Багряний, Ю. Клен, Т. Осьмачка, Ю. Косач |
«НЬЮ-ЙОРКСЬКА ГРУПА» | 1958 | Нью-Йорк | Б. Бойчук, Ю. Тарнавський, Е. Андієвська, П. Килина, В. Вовк |
РОЗДІЛ ІV. ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ
ЛІТЕРАТУРНІ РОДИ Й ЖАНРИ
РОДИ | ||
Епос | Лірика | Драма |
ЖАНРИ | ||
новела
гумореска оповідання повість кіноповість роман |
ліричний вірш
пісня сонет |
комедія
трагедія трагікомедія власне драма драма-феєрія |
Ліро-епос | ||
дума
балада історична пісня поема послання |
ВИДИ ЛІРИК
Вид лірики | Приклад |
інтимна (особиста) | «О панно Інно…» П. Тичини |
громадянська (патріотична) | «Задивляюсь у твої зіниці..» В. Симоненка,
«Любіть Україну» В. Сосюри, «О слово рідне, орле скутий!» О. Олеся, «Наша мова» В. Голобородька |
філософська | «Страшні слова, коли вони мовчать…» Л. Костенко,
«Ти знаєш, що ти – людина?» В. Симоненка, «Різдво» Б.-І. Антонича, «Господи, гніву пречистого…» В. Стуса |
пейзажна | «Блакитна панна» М. Вороного |
ХУДОЖНІ ЗАСОБИ
Назва | Характеристика | Приклади |
ЕПІТЕТ |
Художнє означення, за допомогою якого автор підкреслює певну властивість чи рису | «Грім залізний», «береза плакуча», «синь прозора», «золотаві гори», «весна запашна», «сумний перелаз». |
МЕТАФОРА |
Вживання слів і словосполучень в непрямому значенні на основі подібності. Ознаки одного явища переносяться на інше | «Радіє Київ рідний», «ходить осінь по траві», «час біжить», «облетіли надії», «замовкло поле» |
ПОРІВНЯННЯ |
В основі смислова подібність явищ, виділення певної риси предмета через зіставлення з іншим | «Парубок, мов явір», «жовтень палає, як глід», «волошки, як небо» |
ЗВЕРТАННЯ |
Звертання до неживих предметів, як до живих, або до відсутніх осіб, як до присутніх | «Спасибі, земле, за твої щедроти!»
|
АЛЕГОРІЯ |
Відтворення людських характерів в образах тварин, предметів | Під алегоричним образом Бджоли в байці Г. Сковороди розуміємо людину, яка працює за покликанням |
СИМВОЛ |
Заміна абстрактного або узагальнюючого поняття конкретним образом | Голуб – символ миру, лисиця – хитрість, осел – упертість
|
ГІПЕРБОЛА |
Навмисне перебільшення рис і можливостей людини, певної ознаки, явища | «Твій усміх зорі всі почули», «я вже тисячу раз казав», «море сліз» |
ЛІТОТА |
Надмірне неприховане применшення тієї чи іншої ознаки предмета | «О принесіть, як не надію, то крихту рідної землі»; «малесенька, ледве од землі видно» |
АНТИТЕЗА |
Протиставлення протилежних понять, явищ, предметів | «Ситий годного не розуміє», «вірші і проза, лід і полум’я», «думав, доля зустрінеться – спіткалося горе» |
ОКСЮМОРОН |
Сполучення слів, що виражають протилежні або суперечливі поняття | «Многоголоса тиша», «правдива брехня», «веселий цвинтар», «рідна чужина», «гіркий мед», «дзвінка тиша» |
АНАФОРА |
Повторення слова чи словосполучення на початку віршованого рядка; єдинопочаток | Буду сіять барвисті квітки,
Буду сіять квітки на морозі, Буду лить на них сльозт гіркі. |
ЕПІФОРА |
Повторення слова чи словосполучення в кінці рядка | З серця землі підіймать пласти,
Чорного золота давні пласти |
АЛІТЕРАЦІЯ |
Повторення приголосних звуків | «Хмари хмарять хвилі –
Сумно сам я, світлий сон». Тінь там тоне, тінь там десь. |
АСОНАНС |
Повторення голосних звуків | І день іде, і ніч іде
Не милуй мене шовково, ясно-соколово |
ПЕРИФРАЗ |
Усталений образний вислів | «Місто каштанів» – Київ; «чорне золото – нафта»; Кобзар |
ГРАДАЦІЯ |
Своєрідне угруповання визначень або за наростанням, або за ослабленням експресивно-емоційної сили | «Найшли, налетіли, зом’яли, спалили, побрали
З собою в чужину весь тонкоголосий ясир» |
ІНВЕРСІЯ |
Непрямий, зворотний порядок слів | «Напружений, незламно-гордий, заліних імператор строф» |
РИТОРИЧНІ ОКЛИКИ |
Служать для образного вираження сильного почуття – радості, захоплення, гніву, відчаю | «Ах скільки радості, коли ти любиш землю,
Коли гармонії шукаєш у житті!» |
РИТОРИЧНІ ПИТАННЯ
|
Посилюють увагу читача, не вимагаючи від нього відповіді | «Де голубів вільготні лети і бризки райдуги в крилі?» |
А
Авангард (від фр. avant – спереду і garade – передовий загін) – одна зі світонастанов модернізму, скерована на руйнування традиційних художніх законів, форм. Відповідає атмосфері нової (модерної) епохи, що руйнувала традиційне, розмірене існування.
Алюзія – натяк на загальновідомий факт; відсилання до певного літературного твору, історичної події або чого-небудь іншого.
Амфібрахій – трискладова стопа з наголосом на другому складі.
Анапест – трискладова стопа з наголосом на третьому складі.
Б
Балада – ліро-епічний твір з драматично напруженим сюжетом. Баладі властиві невелика кількість персонажів, підкреслена узагальненість, відсутність деталізації, стислість у викладі матеріалу, «магічна» музичність. Балади пов’язані з народними легендами, поєднують в собі перекази й пісні.
Бароко (від італ. вarocco – дивний, химерний) – напрям у мистецтві XVI-XVIII ст. Для нього характерні: декоративність, символічність, умовність, «гра розуму», контрастність.
Бурлеск – жанр гумористичної поезії, комічний ефект у якій досягається або тим, що героїчний зміст викладається навмисне вульгарно, грубо, зниженою мовою, або, навпаки, тим, що про буденне говориться «високим стилем», піднесено. Бурлеск досягається також травестією.
В
Верлібр або вільний вірш – неримований вірш, ритмічна єдність якого ґрунтується на відносній синтаксичній завершеності рядків і на їх інтонаційній подібності. Вільний вірш не допускає переносів.
Водевіль – невелика п’єса, комедія, якій притаманна проста композиція, динамічний сюжет, дотепність; розмови героїв чергуються з жартівливими піснями й танцями.
Г
Гімн – один з видів ліричної поезії: урочиста пісня (поетичний і музичний твір) на честь якогось героя чи події.
Гротеск – сатиричний художній прийом у літературі, заснований на явному спотворенні, перебільшенні чи применшенні зображуваного, на поєднанні різких контрастів.
Гумореска – невелика оповідь про якусь смішну пригоду чи рису характеру людини.
Д
Дактиль – трискладова стопа з наголосом на першому складі.
Драма – один з основних родів художньої літератури, який відрізняється від епосу і лірики тим, що явища життя і характери героїв розкриває не через авторську розповідь про них, а через вчинки і розмови дійових осіб діалоги та монологи, і призначений для сценічного втілення.
Е
Екзистенціалізм (від латин. еxistentia – існування) – напрям у літературі, предметом вивчення якого є проблема існування людини в складних ситуаціях страждання, внутрішньої боротьби, загрози смерті, втрати близьких.
Експресіонізм (від латин. expression — вираження) – стильовий напрям у європейському мистецтві першої третини ХХ ст. Йому притаманні підвищена емоційність вираження почуттів, переживань, психологічного напруження, увага до кризових, випробувальних ситуацій, символізм, гіперболізація, метафоричність зображення.
Ж
Жанр літературний – форма, в якій проявляються основні роди літератури, тобто епос, лірика, драма та їх різновиди. Наприклад, в епосі – билина, казка, роман, повість і т. ін.; в драмі – трагедія, комедія.
З
Зав’язка – початковий момент у розвитку подій, зображених у художньому творі; почасти – початок конфлікту; епізод, який визначає все наступне розгортання дії.
Задум – творчий начерк письменника, у якому намічається основа майбутнього твору; первинна загальна схема майбутнього твору (може не співпадати з втіленням).
І
Ідея – узагальнююча, центральна думка твору, його сенс; те, що хотів сказати автор.
Імпресіонізм (від франц. іmpression – враження) – стиль у літературі, який полягає у відтворенні особистих вражень, мінливих спостережень, відчуттів, переживань від об’єктивної реальності.
Інвектива – пряме, гостре засудження чогось.
Іронія – тонке, приховане глузування. Як художній засіб (прийом) — особливість стилю висловлювання, що полягає в невідповідності висловленого та його прихованого значення.
К
Кіноповість – жанр художнього твору, що поєднує ознаки кіно і повісті. Творцем жанру кіноповісті в українській літературі є О. Довженко.
Кларнетизм – синтетичний стиль, у якому переплелися символістська й імпресіоністична манери в єдності з фольклорною й бароковою.
Класицизм – літературний напрям, заснований на світогляді раціоналізму (культі розуму). В основі естетики — принцип раціоналізму та «наслідування природі». Прямолінійне протистояння добра і зла, позитивних та негативних персонажів. Сувора ієрархія жанрів.
Комедія – вид драми, в якій конфлікт, дія, характери, ситуації постають у смішних, комічних формах. Комедія висміює негативні суспільні й побутові явища, людські вади. Засобами викриття є сатиричне загострення, карикатура, буфонада, гротеск, іронія, сарказм, гумор.
Л
Лейтмотив – деталь, конкретний образ, багато разів повторюваний, згадуваний, який проходить через творчість письменника або окремий твір.
Лірика – один з основних родів літератури, який відображає життя за допомогою зображення окремих думок, почуттів і переживань людини, викликаних тими чи іншими обставинами (життя, подане в переживаннях).
Ліричний герой – умовна дійова особа, почуття, переживання якої розкриваються в ліричному творі.
Літературний напрям – конкретна частина літературного процесу, породжена творчістю представників одного художнього методу, яка характеризується спорідненістю стильових ознак та існує в межах однієї еп
охи й нації.
М
Маргінальність (латин. marginalis – той, який перебуває скраю, на межі) – у літературознавчому розумінні йдеться про поведінку людей, вихідців із села, які стають міськими жителями, однак перебувають у межовому, перехідному стані.
Метафора – троп, у якому ознаки одного явища переносяться на інше за подібністю між ними.
Мистецька течія – спорідненість творчих принципів митців за подібними естетичними засадами.
Модернізм (від франц. «сучасний») – основний напрям, складний комплекс літературно-мистецьких тенденцій, що існували наприкінці ХІХ ст. – у другій половині ХХ ст. Термін, яким позначаються різноманітні нові течії в мистецтві нереалістичного спрямування. Модернізму притаманні формотворчість, експериментаторство, тяжіння до умовних засобів.
Н
Неокласицизм – мистецький, літературний напрям, стилістичний принцип, який продовжує традиції класицизму в європейському мистецтві й літературі другої половини XVIII-ХХ ст.
Неоромантизм – стильова течія модернізму, визначальною ознакою якої є подолання розриву між ідеалом та дійсністю.
Новела – близька до оповідання жанрова форма, яка відзначається чіткістю зображуваних подій, несподіваністю їх розвитку та розв’язки.
О
Ода – вірш захопливого характеру на честь якоїсь особи або події.
Оповідання – прозовий твір малого обсягу з динамічним розвитком сюжету. Звичайно в оповіданні зображається один епізод або подія з життя героя, тому діючих осіб в оповіданні небагато, а описувані дії протікають на невеликому, обмеженому проміжку часу.
Оповідач – умовний образ людини, від особи якої ведеться оповідь у літературному творі (як правило, окрема від автора особа).
Оксюморон – троп, заснований на сполученні логічно несумісних понять, протилежних за значенням слів, унаслідок чого створюється несподіваний експресивний ефект (дзвінка тиша, лихо сміється)
П
Паралелізм – один із видів повтору (синтаксичного, лексичного, ритмічного); композиційний прийом, який підкреслює зв’язок кількох елементів художнього твору.
Повість – прозовий жанр описово-оповідного типу, в якому життя подається у вигляді ряду епізодів з життя героя, середня епічна форма, яка показує етап життя героя.
Поема – великий віршований твір із сюжетно-оповідною організацією, повість або роман у віршах, багаточастинний твір, у якому зливаються воєдино епічне та ліричне начала.
Порівняння – форма поетичної мови, основана на порівнянні двох предметів або явищ з метою пояснити один з них за допомогою іншого («очі, як небо, голубі», «слово — золото» тощо).
Постмодернізм – один з провідних стильових напрямів ХХ ст., для якого характерні: гра зі словом, образом, «чужим» текстом, наскрізна іронічність.
Пролог – своєрідний вступ до твору, в якому оповідається про події минулого, він емоційно налаштовує читача на сприйняття.
Прототип – реально існуюча людина, яку автор використав як модель для створення літературного персонажа, і реальна особа або літературний персонаж, який послужив основою для створення того чи іншого художнього образу.
Р
Реалізм – один з ідейно-художніх напрямів у літературі й мистецтві ХІХ ст., для якого характерне прагнення до правдивості й достовірності зображення. Основна властивість – за допомогою типізації відбивати життя в образах, які відповідають суті явищ самого життя.
Ремінісценція (від латин. reminiscentia – спогад) – відгомін у художньому творі якихось мотивів, образів, деталей з відомого твору іншого автора.
Риторичне запитання – запитання, яке не передбачає відповіді; воно виступає у значенні ствердження і посилює емоційність висловлювання.
розвиток дії – система подій, які витікають із зав’язки; походу розвитку дії, як правило, конфлікт загострюється, а протиріччя виявляються все ясніше і гостріше.
Розв’язка – заключний момент у розвитку дії художнього твору.
«Розстріляне відродження» – умовна назва літературно-мистецької генерації українських митців 1920-х – початку 1930-х років, які були репресовані більшовицьким режимом.
Роман – великий епічний твір, у якому зображається всебічна картина життя великої кількості людей у певний період часу або цілого людського життя, одна з великих форм епічного роду літератури.
Романтизм – літературний напрям, який показує ідеального героя, його духовний світ та ідеали, заради яких він вступає у боротьбу.
С
Сарказм – зла і уїдлива насмішка, вищий ступінь іронії.
Сатира – вид комічного, який найбільш нещадно висміює людську недосконалість; виражає різко негативне відношення автора до зображуваного, має умовою висміювання виведеного характеру або явища.
Символізм – нереалістична течія XIX – XX ст. Основна властивість – освоєння «речей у собі» та ідеї, які знаходяться за межами чуттєвого сприйняття. В основі естетики – символ (він повинен замінити конкретний образ).
Соціалістичний реалізм – основний художній напрям у радянській літературі, який характеризується нерозривним поєднанням реалістичного зображення із соціалістичною ідеологією.
Т
Тема – предмет зображення, люди, відносини, коло подій, яке осмислюється у творі; те, про що оповідає автор.
Тип – образ людини, який відбив найбільш суттєві риси своєї епохи, класу, середовища, соціальної групи.
У
Урбанізм (від латин. urbanus – міський) – зображення великого промислового міста, його атмосфери, динаміки, способу життя.
Усмішка – лаконічний, гумористичний твір, якому притаманні жанрові особливості гуморески, анекдоту, фейлетону. Жанр ввів в українську літературу Остап Вишня.
Ф
Фабула – послідовність розвитку подій у творі (існують і інші тлумачення терміна).
Фейлетон (від фр. feuilleton – лист, аркуш) – невеликий літературно-публіцистичний твір сатиричного, викривального жанру на злободенну тему.
Футуризм – авангардистська течія модернізму.
Х
«Химерна проза» – узагальнююча назва прозових творів, для яких притаманні: умовні форми; фольклорна та міфологічна основи; активна авторська позиція, яка проявляється через образ оповідача; відсутність стильової та жанрової єдності.
Хорей – двоскладовий віршований розмір з наголосом на першому складі.
Художня деталь – різновид художнього образу, яскрава, промовиста подробиця, яка у творі виконує важливу роль: за її допомогою автор наголошує на чомусь, підсилює його ідейне спрямування, порушує якусь проблему.
Ц
Цикл – об’єднання низки відносно самостійних творів у ціле темою, спільним оповідачем, при збереженні завершеності кожного твору.
Я
Ямб – двоскладовий віршований розмір з наголосом на другому складі.
СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
- Українська література (рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закл. загальн. серед. освіти / О. Авраменко, В. Пахоренко. – К.: Грамота, 2018. – 256 с.
- Українська література (рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти / А.М. Фасоля, Т.О. Яценко, В.В. Уліщенко, Г.Л.Бійчук, В.М. Тименко. – К.: Педагогічна думка, 2018. – 192 с.
- Українська література (рівень стандарту): підруч. для 10 класу закл. заг. серед. освіти / О.І. Борзенко, О.В. Лобусова. – Х.: Вид-во «Ранок», 2018. – 240 с.
- Українська література (рівень стандарту): підруч. для 11 кл. закладів загальної середньої освіти / А.М. Фасоля, Т.О. Яценко, В.В. Уліщенко, В.М.Тименко, Г.Л. Бійчук. – К.: УОВЦ «Оріон», 2019. – 240 с.
- Українська література (рівень стандарту): підруч. для 11 кл. закладів загальн. серед. освіти / О. Авраменко. – К.: Грамота, 2019. – 256 с.
- Українська мова та література: Довідник. Завдання в тестовій формі: 1 ч. / О. Авраменко, М. Блажко. – К.: Грамота, 2019. – 496 с.
- Українська мова та література: Збірник завдань у тестовій формі: ІІ ч. / О. Авраменко. – К.: Грамота, 2019. – 144 с.
Завантажити: Опорні таблиці для підготовки до ЗНО з української літератури (word, .docx)