Конспект уроку на тему: “Графіка. Художній шрифт. Монограма або літера-ініціал, слово-образ”

Скачати конспект уроку разом із презентаціями до нього. Тема уроку: “Графіка. Художній шрифт. Монограма або літера-ініціал, слово-образ.”

Скачати конспект

 Тема уроку: "Графіка. Художній шрифт. Монограма або літера-ініціал, слово-образ."
Тема уроку: “Графіка. Художній шрифт. Монограма або літера-ініціал, слово-образ.”

Мета уроку:

навчальна: навчити розпізнавати та характеризувати букви та шрифти; порівнювати літери написані різними інструментами; зацікавити учнів до творчого виконання й правильного композиційного вирішення малюнка;

розвивальна: розвивати образне мислення при аналізі творів художників; навички та уміння при роботі з різними інструментами та матеріалами над творчим завданням;

виховна: виховувати любов до мистецтва.

Мотивація навчальної діяльності: інтелектуальний розвиток особистості; набуття практичних умінь та навичок.

Очікувані результати: учні зможуть: виявляти зміст форми, композиційні та виражальні закономірності та прийоми; створити власну композицію за зразками букв абетки Г. Нарбута.

Тип уроку: комбінований (сприйняття мистецтва, робота в групах, практичне заняття).

Наочні матеріали: презентація «Абетка Г. Нарбута», зразки буквиць, слів-образів, букв-образів, монограм та літер-ініціалів (на дошці), книжки з буквицями та абеткою, учнівські роботи попередніх років (презентація), музичні твори (фон).

Дивитись презентацію онлайн (дочекайтесь повної загрузки сторінки …)


Матеріали та інструменти для роботи на уроці: альбом або аркуш білого паперу формату А-4, олівець, гумка, кольорові олівці, фломастери, фарби (за вибором учнів).

 

Хід уроку

 

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань, повторення теми попереднього уроку.
  3. Повідомлення теми, мети та очікуваних результатів.
  4. Теоретичний виклад матеріалу (розповідь).
  5. Самостійне виконання учнями завдання під контролем і за допомогою вчителя.
  6. Підсумки уроку.
  7. Домашнє завдання.

 

 

1.Організаційний момент.

Учні розподіляються на групи.

Учитель вітається та перевіряє готовність учнів до уроку.

2.Актуалізація опорних знань, повторення теми попереднього уроку.

  • Давайте пригадаємо, які види образотворчого мистецтва ви знаєте?

(Графіка, живопис, скульптура…).

  • А який вид образотворчого мистецтва ми вивчаємо протягом І семестру?

(Графіка).

  • Думаю, ви здогадались, що наша сьогоднішня робота також буде пов’язана з цією темою.
  • Та перш ніж приступити до нової теми, давайте перевіримо як ви засвоїли теми попередніх уроків.
  • Що таке «графіка»?

(Графіка – це вид образотворчого (візуального) мистецтва. Твір образотворчого (візуального) мистецтва, виконаний художником-графіком олівцем, пером і тушшю, пензлем чи іншим інструментом на папері, картоні, лінолеумі чи іншому матеріалі – відповідно до техніки, називається графікою).

  • Які засоби цього виду образотворчого мистецтва ви знаєте?

(Лінія, крапка, пляма, тон).

  • Які види графіки ви знаєте?

(За призначенням розрізняють станкову, книжкову, прикладну та плакатну графіку)

 

3.Повідомлення теми, мети та очікуваних результатів.

А зараз перейдемо до теми нашого сьогоднішнього уроку. А звучить вона так «Графіка. Художній шрифт. Монограма або літера-ініціал, символ власного характеру».

У школі і вдома ви пишете та читаєте букви, поєднуючи їх у слова й цілі тексти. Але, мабуть, ніколи не замислювалися, що вони складаються з ліній: заокруглених, ламаних, прямих, коротких, довгих, переривчастих. Кожна буква має свою неповторну форму, її можна написати по різному, навіть створити букву-образ. А з окремих букв побудувати слова-образи.

  1. Теоретичний виклад матеріалу (Розповідь).

Коли ще не було писемності, людина створювала зображення – образ, що означало слово або певну дію. Так зображення ока передавало слово «бачити», а ноги – «ходити».

Ці зображення – ранні форми графіки. Характерними особливостями цих графічних творів є те, що рисунок наносився не на площину паперу, якого на той час ще не було винайдено, а на інші, більш тривкі матеріали (палену глину, дерево, метал тощо). Численні зразки таких прикладів можна побачити на рисунках побуту шумерів (поч.. ІІІ тис. до н.е.), що прочитуються з відтисків на глиняних табличках з нанесеними на них клинописними знаками та піктограмами,  а також на різних керамічних виробах трипільської культури.

Певний час роль площини виконували глиняні або деревяні дощечки. Нерідко їх грунтували або обтягували пергаментом, а рисунок наносили металевим грифелем або штифтом. Деякі такі дощечки з’єднували  в альбоми та передавали з майстерні в майстерню. Іншим матеріалом, який вживався з метою нанесення певних зображень був пергамент, виготовлений з різних сортів тваринної шкіри.

З винайденням паперу пов’язана найбільш динамічна стадія історичного розвитку графічного мистецтва. В Середньовіччі в епоху раннього християнства сформувалась окрема мистецька галузь мініатюри (в рукописній книзі). Виробилися певні композиційні принципи оформлення рукописних видань. Їх елементами стали ініціали (буквиці), орнаментальні заставки, мініатюри (сторінкові ілюстрації).

Буквиця або Ініціал  — більша від загальнотекстових початкова буква розділу тексту (глави, параграфу, абзацу) в рукописних і друкованих текстах. Це зазвичай буква яка починає текст книги чи розділу і здебільшого займає два, три і більше рядків тексту. Ця буква часто буває мистецька, розмальована та орнаментована різними декоративними елементами. Завдяки високим художньо-естетичним якостям ці українські рукописні книги й нині є скарбами світового значення.

Надруковані, написані або намальовані літери, які мають певну форму, нахил, розмір, утворюють шрифт. Іншими словами шрифт – це графічне зображення наших слів, думок, почуттів. Виконання шрифтів – це творча робота. Вона вимагає від художника винахідливості, естетичного смаку, творчого підходу до справи.

Багато видатних майстрів з перших літер свого імені й прізвища складали своєрідну композицію, яка має назву монограма. Нею художники часто позначають свої картини, це своєрідних підпис автора.

Цікавими на вигляд можуть бути слова-образи. Вони складаються в композицію з букв незвичної форми. Бувають колючими, нагадують коліщата якогось механізму або викликають в уяві образ тварини.

Робота в групах

А зараз, учні, ми проведемо невеличке змагання з завданням, і потренуємося складати незвичайні букви з різних геометричних форм на форматі .

Учнів поділено на окремі групи. Кожна група отримує 10 геометричних форм вирізаних з паперу. Одна група отримує 10 трикутних форм різних розмірів, друга – 10 прямокутних форм, третя – 10 лекальних форм. Перемагає та група в якої найоригінальніша буква.          Результат роботи групи приклеюється на форматі А – 3 виставляється на дошці.

Під час роботи груп грає легка музика.

 

 

Перегляд та аналіз художніх творів.

А тепер ми познайомимося з творчістю талановитого українського митця Георгія Нарбута.

Талант Нарбута був феноменальний. Він народився графі­ком, опанувавши техніку самотужки . Як чудовий знавець українського стародавнього мистецтва і геральдики, Нарбут виконав безліч гербів. Він створював ескізи військових мундирів армії України, оформлень упаковок та етикеток для українських товарів. Розробив поштові марки Української Народної Республіки. Крім марок він розробляв, банкноти, грамоти, листівки. Працював над ілюстраціями до казок Ганса Крістіана Андерсена, народних казок, байок.

Визначним досягненням Нарбута і всієї української графіки є його «Українська абетка», в якій художник досяг граничної простоти й водночас вишуканості композиції, малюнка й кольору. У вирішенні літер абетки Нарбут об’єднав досягнення як української рукописної та друкованої книги, так і досягнення західноєвропейських майстрів шрифту. Нарбутівська «Українська абетка» й донині залишається неперевершеною завдяки високій майстерності художника й глибокому розумінню ним шрифтового мистецтва.

Перегляд презентації творів Г. Нарбута.

 

Творча робота.

Вступ. Звичайно кожен із вас любить розгадувати кросворди, ребуси, а особливо знаходити відмінності у двох на перший погляд однакових малюнках, де потрібна уважність та спостережливість. Сьогоднішня робота буде полягати у виконанні завдання з точністю до навпаки. Розглянувши репродукції творів Г. нарбута спробуємо знайти для всіх робіт будь-які спільні ознаки (композиційні та виражальні засоби та ін.).

Учитель запитаннями наводить учнів на правильні рішення:

  • формат
  • основний об’єкт зображений на малюнку
  • величина
  • у багатьох роботах переважає колір
  • обов’язкова орнаментація
  • у більшості випадках присутні тварини
  • звір зображений на одноколірному чистому фоні або фоні з рослинністю;
  • вирішення роботи декоративно-площинне
  • за будь-яких умов робота має бути виконана
  • також пам’ятайте, що мистецтво – це не точна наука, тому ці особливості стосуватимуться більшості робіт цієї теми, але будуть і винятки (!) .

Учитель відповідає на питання учнів, які виникли під час пояснення та пропонує розпочати творчу роботу. Педагог нагадує правила техніки безпеки на уроці образотворчого мистецтва.

Учні самостійно виконують завдання під контролем і за допомогою учителя.

 

Підсумки уроку.

Учні виявляють зміст форми, композиційні закономірності та прийоми у графіці.

 

Домашнє завдання.

Принести альбом з класною роботою, виконаною олівцем, гуашеві або акварельні фарби, пензель, ємкість для води, палітра, ганчірки.

 

Коментарі із Facebook

Powered by Facebook Comments

Залишити відповідь